torsdag 16. januar 2014

Vil du passe som utvekslingstudent?

Det er mye forskjellig som har blitt sagt rundt temaet utveksling, men helt ærlig synes jeg ikke noen andre enn de som har opplevd det selv kan si noe her. Selvsagt hører man ting fra andre om hvor fantastisk det var, eller at det var det mest forferdelige noen gang opplevd. Men har du ikke vært på utveksling selv, er det smarteste å bare holde munnen lukket og nikke og smile.



Her er noen kriterier jeg vil si en utvekslingstudent må utfylle:

Du må være selvstendig.
Reiser du på utveksling, reiser du til et fremmed land, alene. Og selv om du forlater redet klar for første flyvetur, betyr ikke det at verden stopper opp rundt deg. Livet fortsetter hjemme, og du kan ikke forvente at mamma og pappa alltid skal være der med snippsekken pakket, klar for å redde deg med en gang du møter på utfordringer.
Jeg husker første gang jeg ringte til versfamilien fra campen. Kan ikke si det var noe jeg gledet meg til. Å skrive mail, eller skrive på facebook er en helt annen sak enn å ringe, og snakke sammen, i alle fall på et annet språk. Så jeg utsatte det helt til siste mulighet, dagen før jeg skulle møte de. Og selv om det var skummelt og noe jeg helt klart kunne vært foruten, var det noe jeg måtte gjøre. Ingen andre kunne ringe de for meg, eller snakke med lærere på skolen, bestille frisørtime, ta prøver eller få venner. Du må takle utfordringer som kommer i mange forskjellige grader. Jeg reiste alene fra USA til Norge, men det gikk så fint! For jeg visste at det var ingen vei utenom, og jeg var såpass trygg på at dette var noe jeg enkelt ville klare, at jeg hadde ikke mulighet til å bekymre meg en gang.

Å være utadvent er et must.
Altså, jeg må være helt ærlig å si at high school i virkeligheten, er noe helt annet enn hva du har sett på film. I realiteten er det ikke mean girls og super kjekke gutter som ser ut som 28-år gamle Calvin Clein modeller. Det er helt vanlige mennesker som lever sitt liv, og det stopper ikke opp selvom du kommer. Det er opp til deg å skaffe deg venner, og snakke med folk og ta initiativ til og finne på noe. Hvis du ikke tør og åpne deg til dine nye klassekamerater eller lagspillere, er sansynligheten liten for at de vil dra seg ut av sin godt sammensveisa vennegjeng for å henge med deg etter skolen. Selvfølgelig er alle nysgjerrige i begynnelsen, men etter alle "Hi, how are you? Where are you from? Ohh is Norway the capital of Sweden? Can I see a picture of your polarbear? Why do you have an iPhone? What? I thought you guys didn't have electricity.." Er det din jobb å gå bort til dem i lunsjpausen og snakke.
Den andre utvekslingstudenten på min skole er ganske sjenert. Det tok meg to måneder å få noen ord ut av henne, og jeg klarte ikke å begripe hvordan hun endte opp som utvekslingstudent. Men etter å ha snakket med henne litt, og introdusert henne til min vertsøster og hennes venner, fant jeg ut at hun var virkelig superkul. En skjønnere jente skal du lete lenge etter. Men det er ikke alltid at andre bare kommer bort, og følelsen av å stå alene i gangen er ganske kjip, har opplevd det mange ganger. Så da oppfordrer jeg dere til å tenke dere om neste gang dere er på skolen, eller i en annen solsial sammenkomst, om dere er den personen som setter seg vedsiden av nye personer og introduserer seg selv. Øv på "small-talk" med folk i klassen du ikke snakker med så ofte, og du vil merke at du blir mye mer komfortabel for hver gang.

Lower your expectations..
Som jeg nevte tidligere, High School er ikke som på TV! Har du noen gang sett alle bildene på Twitter av Norge som viser nordlyset, utrolige isbreer og illdylliske fjorder med farger som helt sikker ikke finnes en gang? Det er litt som det. Vi pynter på sannheten for å tiltrekke oss turister og beundrere, og det samme gjør Hollywood. Men High School har så mye annet å tilby som man ikke finner i Norge! School Spirit betyr noe helt annet her enn hva vi er vandt til, for her kommer helt skolen, alle foreldrene, besteforeldrene og naboene til kampene og reiser landet rundt for å heie på sin lille øyestein. Vi pynter oss hver gang vi har hjemmekamper, og pusher hverandre hardt for å få fram det beste i hver enkelt individ. Du komme nok ikke til å møte Zach Efron mens hele skolen synger, eller pretty little liars, eller unaturlig kjekke gutter fra Vampire Diaries. Men hvis du senker forventningene dine kan du møte helt utrolige mennesker og dere blir venner for livet. Så hvis du vet at du kan legge fra deg forventningene på flyplassen og ankomme USA med et åpent sinn, tror jeg du vil klare deg temmelig bra.

Utenom det vil jeg si det også er lurt å pakke dette i kofferten:

- Et stort smil
Smil for alt, og så ofte som mulig. Slår aldri feil.

- Takknemlighet
Fremmede mennesker har bestemt seg for og åpne hjemmet sitt for deg. Vis dem hvor takknemlig du er og at du setter pris på dem.

- Økonomisk fornuft
Penger varer ikke lenge. Ikke shop deg blakk den første måneden. Spar og bruk pengene dine med fornuft.

- Hjelpsomhet
Amerikanere vil mest sansynlig forvente at du hjelper til i hjemmet. Oppvasken, vaske klær, støvsuge og matlaging er plikter som må gjøres hver dag.

- Ærlighet
Ikke hold ting inne i deg hvis det er noe du har problemer med. Sett deg ned med den personen det gjeder, og snakk om det. Du får et mye bedre opphold da.


Okay, håper dette er litt hjelp for kommende utvekslingstudenter! Og det er virkelig et eventyr som jeg vil anbefale, så lenge du er klar over hva det innebærer.

Ingen kommentarer: